1. 教育学部トップ
  2. ニュース&インフォメーション
  3. 教育人間科学部主催「Rod Ellis 先生 公開講演会」

教育人間科学部主催「Rod Ellis 先生 公開講演会」

第二言語習得研究の世界的第一人者であるRod Ellis教授(University of Auckland)をお招きして、最新の理論を実践に融合させた講演を開催します。講演では、第二言語習得を促進する大きな要素である動機づけについて、最新の動向を解説します。ふるってご参加ください。

Motivation is a complex construct that includes:
1. The reasons a learner has for needing or wanting to learn an L2 (i.e. motivational orientation).
2. The effort a learner makes to learn the L2, the learner’s persistence with the learning task, and the impact immediate context has on these (i.e. behavioural motivation).
3. The effect that the learner’s evaluation of his/her progress has on subsequent learning behavior (i.e. attributional motivation).
This talk will first examine how motivation is addressed in popular teacher guides (e.g. Ur, 1996; Hedge, 2000) and then provide an over view of how motivation has been theorized and investigated in second language acquisition research (SLA). The teacher guides all emphasise the importance of teacher motivation – Ur (1996) refers to ‘the sheer importance of motivation in successful language learning’ (p. 275) - and discuss it in terms of the distinction between extrinsic and intrinsic motivation. SLA research on motivation has gone through a number of phases (Dörnyei, 2005) but currently emphasizes the dynamic nature of motivation and how motivation is ‘constructed’ moment-by-moment through interaction. The talk concludes by examining the strategies that teachers can use to help motivate their students.

題目

Motivation and L2 Learning

講師

オークランド大学 教授 Rod Ellis先生

日時

平成26年11月27日(木)午後6時~7時30分

場所

横浜国立大学 教育文化ホール大集会室

アクセス

大学までのアクセス新しいウインドウが開きます
学内マップ新しいウインドウが開きます (S1②教育文化ホール大集会室) 

参加費

無料

申込み方法

件名を「エリス先生講演会申し込み」とし、 本文中に(1)氏名 (2)所属 (3)連絡先(E-mailアドレス)をお書き頂き、下記問い合わせ先までメールをお送りください。会場の都合上、人数に制限がございますので、お早めにお申し込みください。

お問い合わせ先

横浜国立大学教育人間科学部 佐野富士子
メールアドレス:fsanoynu.ac.jp

関連リンク


ページの先頭へ

[an error occurred while processing this directive]

トップページへ

ページの先頭へ