令和4年度入学生への祝辞
本年度は、学部新入生1,743名、大学院入学・進学者907名をお迎えいたします。ご入学、ご進学、誠におめでとうございます。
コロナ禍にあって、大変な努力を重ねてこられた学生の皆さん、そして、皆さんを支えてこられた全ての方々に敬意を表したいと存じます。
さて、本学は、人文科学、社会科学、自然科学およびその融合分野を学ぶ学部、大学院を有する総合大学です。横浜・神奈川の都市・地域の課題解決のため、50年ぶりとなる新設学部「都市科学部」を設置し、大都市をフィールドに人文社会系と理工系の融合を活かした新しい人材養成を行なっています。
「教育学部・教育学研究科」、「教職大学院」は、学校教育課程に特化充実することで、高度な教員養成の中核として役割を果たしています。
「経済学部」、「経営学部」は、グローバル時代に即した幅広い知識の修得に向けた教育体制に改編しました。
「理工学部」、「理工学府」は、新たな知の創造と技術革新を導く高度な理工系人材を育成するため体制を再構成しました。
文理融合を具現化した「環境情報学府」、「都市イノベーション学府」での教育・研究活動は本学の際立った特徴であると言えます。
また、昨年度からは「先進実践学環」や社会系の「Data Science教育プログラム–DSEP」、「Lawcal Business Economics 教育プログラム-LBEEP」がスタートいたしました。
このような一体改革とともに、世界の優秀な大学等との交流をさらに深めて、グローバルに通用する実践的な人材育成を行い、世界水準の教育・研究をめざしています。
21世紀は量子の時代と言われています。私の専門分野である物理学の歴史を簡単に振り返りながら、皆さんの今後の学びを考えてみたいと思います。
20世紀初め、物理学の世界はニュートンに始まる力学、マクスウェルなどによる電磁気学や熱力学がすでに完成し、森羅万象 −宇宙の営み− は人類の手の中にあると思われていました。大物理学者であるケルビンによる、ただ二つの雲のみが存在すると指摘はあったのですが、一般的には、晴れ渡った空の如しと考えられていた様に思われます。
二つの雲とは、一つは、エーテルが観測されないこと、一つは黒体放射が説明できないことでした。前者は、アインシュタインの相対性理論の発見につながり、後者は量子力学という学問の構築につながり、20世紀以降の物理学の二つの柱となっていきます。これら二つの研究は、20世紀には基礎研究が中心であったかと思います。そして、世界中の大学や研究所、企業などで絶え間なく基礎研究が進められ、想像を絶する膨大な知が人類に蓄積されていきました。
この基礎研究による知の蓄積があってこそ、21世紀が量子の時代になり、量子情報や量子コンピュータが近い将来、皆さんの生活に密着したものになっていくのだと思います。
このような人類の営みは、物理学のみならず、人文科学、社会科学、自然科学のあらゆる分野でも同じであると考えています。基礎研究は、人類にとって極めて重要だということです。
大学の機能の一つは、基礎研究を遂行することです。皆さんも、学問の基礎を是非しっかりと学んでください。しっかりとした基礎があれば、さまざまな応用分野への展開も可能になります。皆さんの学びや研究は大学や大学院がファイナルゴールではありません。社会に出てからも未来を切り開く人類の一員として、その中心で活躍出来るよう成長し続けることが大切であると思います。
昨年10月1日、本学に日本で初めての台風研究の拠点である「台風科学技術研究センター」を設置しました。このセンターは、気候変動、特に地球温暖化にともなって甚大化する台風の被害を制御するだけでなく、台風の力を利用した発電も視野に入れた、究極の防災・減災について研究することを目的に、北は北海道大学から南は琉球大学まで多くの大学、研究機関、企業などが集結して立ち上げた、日本で初めての台風研究のセンターです。
台風発生・発達のメカニズムを航空機や衛星を使った観測やスーパーコンピュータ富岳を使ったシミュレーションで知り、どうすれば台風の制御や発電が可能になるのか、理学・工学の知見を総動員して研究します。
また、台風の制御にともなう国内をはじめ国際的な合意形成などの社会システムの構築も研究します。自然に手を入れる人類の営みに関しては、人文科学の知見も必要となるでしょう。これら全てと言える科学の知を統合し研究することになります。
台風科学技術研究センターの研究は、知を統合する我々の科学のあり方を強く示唆するものです。皆さんは、これから大学や大学院で学んでいかれます。まずは、しっかりとそれぞれの科学のフィールドで専門性を高めてください。
繰り返しになりますが、皆さんは、本学で人文科学、社会科学、自然科学の基礎と応用を学ばれることになります。科学とは、どのような分野であっても、エビデンスを重視し、自らの頭で考え、自分の言葉で伝え、皆で議論をし、真理を導き出そうとする人類の営みです。エビデンスを基に、物事の本質を見極めることこそが「科学する心」だと思います。「科学する心」が皆さんの今後の道標になると確信しています。本学は、皆さんが「科学する心」を培っていけるよう支えて参ります。さまざまな科学は、互いに影響しあって発展します。皆さんも自らの学びを醸成されるとともに、多様な科学にも興味を持ってください。そこで培われる「統合された知」は、「科学する心」とともに、皆さんの未来を切り開いてくれると確信します。
横浜国立大学は、学生・教職員・卒業生・地域の方々など多様なステークホルダーとともに、コロナ禍をはじめとする様々な困難に立ち向かうことが出来る強固なコミュニティです。
そして、今日ここに、皆さんも晴れて本学のコミュニティの一員となられました。
横浜国立大学へようこそ。
ご入学、ご進学、誠におめでとうございます。
令和4年4月7日 横浜国立大学学長
梅原 出
This academic year we will be welcoming 1,743 fresh men and women in the undergraduate school and 907 students who are entering or continuing with their studies in the graduate school. Congratulations to all of you.
I would like to express my respect towards all of you students who have been working so hard amidst the current COVID-19 situation, as well as to all the people who have been supporting you.
Yokohama National University has an undergraduate school and a graduate school where students study the humanities, social sciences, natural sciences, and interdisciplinary fields. For the first time in fifty years, the university established a new faculty in the undergraduate school, the College of Urban Sciences, with the aim of seeking solutions for issues relating to the City Yokohama as well as other cities and regional areas in Kanagawa. In order to foster the new talented students, the College of Urban Sciences provides the programs which integrate humanities and social sciences with sciences and engineering and utilize the metropolitan cities as venues for students’ field work.
The College of Education, the Graduate School of Education, and the Professional School for Teacher Education, through their specializing in school education curriculum, perform a core role in training highly qualified teachers.
The College of Economics and the College of Business Administration have been restructured into an educational system which allows the students to gain a wide range of knowledge in line with globalization.
The College of Engineering Science and the Graduate School of Engineering Science have restructured their educational system in order to develop highly qualified engineering science students who will lead the way in the creation of new knowledge and technical innovation.
The Graduate School of Environment and Information Sciences and the Institute of Urban Innovation demonstrate the actual integration of arts and sciences, and the education and research activities which are carried out there reflect an outstanding characteristic of our university.
Moreover, the Interfaculty Graduate School of Innovative and Practical Studies has commenced since last academic year, along with the Data Science Education Program (DSEP) in the field of social sciences and the Lawcal Business Economics Education Program (LBEEP).
Along with such comprehensive reforms, we will further promote exchanges with universities and institutes of excellence all over the world, with the aim of realizing world class education and research through fostering students who will be active and practical on a global stage.
The 21st century is regarded as the quantum era. By briefly reviewing the history of physics, which is my specific area of expertise, I would like to think about your future learning.
In the field of physics, at the beginning of the 20th century, when the mechanics founded by Newton and the electromagnetism and thermodynamics by Maxwell and others had been established, Shinrabansho, or the workings of the universe, was understood as being within human’s reach. Despite the eminent physician, Lord Kelvin’s statement on the presence of two remaining clouds, the general view seemed to favor a clear cloudless sky.
The two clouds which Lord Kelvin referred to were firstly, the inability to observe ether and secondly, the inability to explain the black-body radiation. The former led to the discovery of Einstein’s theory of relativity and the latter led to the formation of the field of quantum mechanics. Both form the pillars of physics from the 20th century onwards. Moreover, in the 20th century, these two study areas consisted mainly of basic research. With the continuing advances in basic research conducted at universities, institutes, and businesses throughout the world, an unfathomable amount of knowledge had been accumulated.
We are thus able to enter the quantum era in the 21st century as a result of all the knowledge which had been accumulated through basic research and in the near future, quantum information and quantum computers will also form a close part of your lives.
I believe that such a way of human activity is evident not only in the field of physics, but can also be found in all areas of the humanities, social sciences, and natural sciences. In other words, basic research is extremely important for mankind.
One of the functions of a university is to carry out basic research. I would like all of you here today to develop a robust foundation of learning through your studies. If you acquire it, it will possibly be applied to and developed in other various areas. Your study or research at university is not a final goal in itself. Once you leave university and go out into the world, it is important to be able to create your own path into the future and to continue growing so that you can become a central figure through your participation in society.
Last year on October 1, our university established the first typhoon research institute in Japan, the Typhoon Science and Technology Research Center. The research center aims not only to control the enormous damage caused by typhoons as a result of climate change and particularly through global warming, but also to consider utilizing typhoon energy to generate electricity. With the objectives of researching cutting-edge disaster prevention and disaster mitigation, the institute is the first typhoon research center in Japan comprising numerous universities, extending from Hokkaido University in the north to the University of the Ryukyus in the south, research institutions and companies.
The information regarding the mechanism behind a typhoon’s forming and developing is obtained through aircraft and/or satellite observations and computer simulations are carried out on the Fugaku super computer. The research involves bringing together expertise from the field of science and engineering in order to explore the possibilities of controlling typhoons and utilizing typhoon energy to generate electricity.
Moreover, the Typhoon Science and Technology Research Center also carries out research on the construction of a social system such as building a national and international consensus on controlling typhoons. Human activity which involves reaching into nature also requires knowledge from the field of humanities. Thus, the research consists of integrating all of these scientific knowledge.
The research conducted at the Typhoon Science and Technology Research Center firmly demonstrates our approach towards the sciences which involves integrating knowledge. As students, you will start your studies at the undergraduate and graduate schools. Please take first steps by firmly building up your expertise in your field of sciences.
Let me mention once again that all of you here today will be learning the foundation and application in the humanities, social sciences and natural sciences. In whatever field, science is a human activity which involves focusing on the evidence, thinking for yourself, communicating with your own words, holding discussions together, and seeking out the truth. I believe that “a scientific mind” involves seeking out the essence of matters based on evidence. I am convinced that a “scientific mind” will be a guidepost for your future path. Our university will support you in cultivating a “scientific mind”. All the various sciences develop through their interaction with each other. I hope that all of you develop an interest in the various science fields while also furthering your individual disciplines. Such a process will enable you to foster an “integrated knowledge”, which along with a “scientific mind” will allow you to pave your own way in the future.
Yokohama National University, together with the various stakeholders of students, faculty, alumni, and local community, forms a strong community which has been able to confront diverse challenges such as the COVID-19 pandemic situation.
Today, all of you here have now joined our university’s community.
Welcome to Yokohama National University.
Congratulations to your enrollment in and advancement to our university.
April 7, 2022
UMEHARA Izuru
President, Yokohama National University